به گزارش مشرق، فصل پاییز و همزمانی آن با بازگشایی مدارس، یک فرصت مناسب برای مدیران سینمایی محسوب میشود تا در اینبازه زمانی ۳ ماهه، با چینش اکران مناسب، به ژانر مغفولمانده کودک و نوجوان توجه بیشتری داشته باشند.
ژانری که مخاطب خاص خودش را دارد اما بهواسطه انحصار گیشه توسط فیلمهای کمدی، کمتر برای اکران انتخاب میشود. عدهای از مدیران و سینماداران گمان میکنند تنها با اکران فیلمهای کمدی میتوان گیشه را نجات داد. اما با نگاهی به فروش سینما در ماههای مهر، آبان و آذر و قرار گرفتن ۳ فیلم کودک و نوجوان در میان ۱۰ اثر پرفروش پاییز، میتوان نتیجه گرفت اگر اثری باکیفیت مناسب تولید شود و با مدیریت مناسب از لحاظ تعداد سانس، تعداد سالن و ساعت نمایش اکران شود، هم در گیشه موفق میشود و هم میتواند مخاطبان را با رده سنی مختلف به سینما بکشاند.
در سه ماه پاییز ۴۷ فیلم روی روی پرده سینما رفته که در این میان ژانر درام با ۲۵ اثر بیشترین سهم را داشته است. بعد از آن ۱۲ فیلم کمدی، شش اثر کودک و نوجوان، دو فیلم اکشن، یک اثر دفاع مقدس و یک اثر تاریخی میزبان ۱۰ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۷۹۹ مخاطب در ۲۴۱ هزار و ۴۸۳ سانس بوده است. در این ۹۰ روز گیشه سینما ۵۸۶ میلیارد و ۳۴۰ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان فروخته که این رقم نسبت به دو فصل اول سال ۱۴۰۳ روند افزایشی داشته است.
در بهار سال جاری گیشه با هشت میلیون و ۶۶۸ هزار و ۱۹۳ مخاطب، ۴۹۷ میلیارد و ۹۱۶ میلیون و ۶۰۲ هزار تومان و در تابستان با هفت میلیون و ۴۳۱ هزار و ۹۱ مخاطب، ۴۰۹ میلیارد و ۷۴۳ میلیون و ۲۸۴ هزار تومان فروخته است. یعنی در فصل پاییز حدود سه میلیون نفر بیشتر از فصلهای قبل به سینما رفتند و در فروش هم ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.
چینش اکران بهنفع کمدیها
در ۹۰ روز پاییز ۱۲ فیلم کمدی روی پرده سینما رفته و حدود ۴۷۰ میلیارد تومان از درآمد گیشه را از آن خود کرده است. یعنی تنها حدود ۱۲۰ میلیارد به فروش پنج ژانر دیگر مربوط میشود. بهطور معمول طبیعی است که ژانر کمدی به دلیل فضای شادی که ایجاد میکند محبوبتر از دیگر ژانرها باشد.
اما نحوه اکران هم در میزان فروش این آثار بیتأثیر نیست. برای سینمادار گیشه سینما و میزان فروش مهم است و بههمین دلیل تعداد سالنها و سانسهای بیشتری را در اختیار آثار کمدی قرار میدهد. این موضوع همواره اعتراض تهیهکنندگانی که در ژانرهای دیگر دست به تولید میزنند را به دنبال داشته و دارد.
آنها معتقدند سالنها و سانسهای طلایی نمایش آثار در اختیار آثار کمدی قرار میگیرد و فیلمها در ژانرهای دیگر فرصتی برای دیده شدن پیدا نمیکنند، اما اگر این فرصت به آنها داده شود میتوانند با آثار کمدی رقابت کنند و بهنظر میرسد قرار گرفتن چهار اثر غیرکمدی در جدول پرفروشهای پاییز بیانگر این موضوع است. مدیران سینما و سینماداران باید به این موضوع توجه کنند که فیلمسازان را به سمتی سوق ندهند که تصمیم بگیرند تنها در یک ژانر خاص فیلم بسازند از باقی ژانرها غافل شوند.
کودک و نوجوان؛ نیازمند توجه
پاییز سال جاری با شش فیلم میزبان کودک و نوجوان بود و از این تعداد، نام سه اثر در میان پرفروشهای این فصل قرار گرفت. این استقبال بیانگر احساس نیاز مخاطب به ژانر کودک و نوجوان در سینماست. ژانری که کمتر مورد توجه مسئولان و حتی فیلمسازان قرار میگیرد و آن دسته از افرادی هم که براساس دغدغه شخصیشان دست به تولید میزنند نارضایتیهایی از عدم حمایت از آثارشان، چه در زمان تولید و چه در چرخه اکران دارند.
برای مثال در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر تهیهکننده پویانمایی «بچه زرنگ»، به عدم حمایت مسئولان از ژانر کودک و نوجوان اعتراض کرد و گفت: «شاید سینمای کودک و نوجوان اهمیت ویژهای برای نهادهای فرهنگی کشور نداشته باشد. اینها قشری هستند که دستشان به جایی نمیرسد، رسانه و تریبونی ندارند و طبیعی است که این اتفاق بیفتد. شاید چیزی که بهطور کلی باید توجه کنیم این است که کارهایی که برای کودک ساخته میشود نهتنها برای ساخت که برای عرضه هم باید کمک کرد و انتظاری که از نهادهای فرهنگی میرود این است.»
صحبتهای اعتراضی از این قبیل زیاد است و آن چیزی که در این میان اهمیت دارد سیاستگذاریهای مدیران سینمایی است. آنها باید به قشر کودک و نوجوان که تعدادشان هم کم نیست توجه کنند و زمینه تولید در این ژانر را برای فیلمسازان فراهم کنند. البته بحث اکران و نحوه نمایش اثر مهمتر از تولید آن است. فیلمسازان اگر به این نتیجه برسند که اثرشان فقط قرار است تولید شود و در چرخه اکران مغفول میماند، بهمرور دلسرد میشوند و سراغ ژانرهایی میروند که موقع نمایش فیلم هم از آن حمایت شود.
افزایش قیمت بلیت گریبانگیر سه ماه پایانی ۱۴۰۳؟
۲۶ آذرماه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد درباره افزایش احتمالی قیمت بلیت سینما گفت: «افزایش قیمت بلیت سینما یک دغدغه دوطرفه است؛ یعنی هم سینماداران و هم مخاطبان با آن درگیر هستند. به نظرم میتوان با درنظر گرفتن شرایطی، منافع این دو گروه را به هم نزدیک کرد؛ کاری که پیش از این شروع شده و نتیجه آن قیمت نیمبهای بلیت در روزهای سهشنبه بود. البته میتوانیم روی تخفیفهای جدید هم کار کنیم که هم سینمای پررونقی داشته باشیم و هم سینماداران و سینماگران ما ضرر نکنند.»
این صحبتها نشان از آن دارد که قیمت بلیت سینما بهزودی قرار است گران شود. موضوعی که گفته شده هم نفع مخاطب در آن در نظر گرفته میشود و هم سینمادار. در نظر گرفتن نفع مخاطب درحالی مطرح میشود که بهتازگی طرح دو روز نیمبهای سینما در هفته، در سکوت خبری مختل شد. جدا از این ماجرا، هفته اخیر در «فرهیختگان» گزارشی نوشتیم و بررسی کردیم که روزهای سهشنبه نیمبها از آخر هفته و روزهای تعطیل مخاطب بیشتری دارد. طبق آمار اگر با احتساب همان سانسهای آخر هفته، تمام روزهای سینما نیمبها شوند، با افزایش تعداد مخاطب، سینماداران به جای ضرر، سود هم میکنند. با اینحال باید منتظر ماند و دید که سیاستگذاری مدیران فرهنگی برای این موضوع چیست و افزایش قیمت بلیت سینما به سه ماهه آخر پاییز میرسد یا خیر.
برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید